Niets vergeten? Een simpele checklist voor jouw omgevingsvergunning!

Je gaat op vakantie, opent de koffer en ziet dat je toch wel erg veel bent vergeten… Shit denk je! Had ik toch maar een lijstje gemaakt met wat ik mee wilde nemen.

Klinkt dit bekend?

Toch nemen veel mensen niet altijd de tijd om een zogenoemde checklist te maken en komen ze eigenlijk altijd op hetzelfde punt uit… Wat had zo’n checklist handig geweest.

Precies! Een checklist is altijd handig.

Dankzij die checklist weet je namelijk precies wat je mee moet nemen op vakantie, wat voor boodschappen er gedaan moeten worden of…

En een checklist voor jouw omgevingsvergunning?

Die is natuurlijk ook handig 🙂

Ik hoop dat deze checklist ervoor zorgt dat jij niks vergeet en dat je daardoor zo snel mogelijk mag beginnen met bouwen.

Een kleine tip vooraf! Doe even de vergunningscheck zodat je zeker weet of je wel een omgevingsvergunning nodig hebt!

Stap 1: Bouwtekeningen opvragen of laten maken

Het eerste benodigde document is een bouwtekening of meerdere bouwtekeningen. Deze kan je opvragen bij jouw gemeente wanneer deze nog in het archief staan.

Je kunt ze ook laten maken door een bouwkundig tekenaar of architect wanneer deze niet meer in het archief staan.

Het opvragen van de bouwtekeningen is eigenlijk vrij simpel. Voor sommige gemeente geldt dat je de aanvraag online kunt doen.

In dat geval krijg je een mailtje toegestuurd met daarin de benodigde bestanden.

Het kan ook dat jouw gemeente nog niet aan digitale opslag doet. Dit geldt overigens vaak in het algemeen voor huizen van voor 2010!

Wanneer dit het geval is kan je een afspraak bij jouw gemeente maken en kan je hier de bouwtekeningen bekijken. Dit zal natuurlijk wel langer duren dan het digitaal aanvragen van de tekeningen omdat je simpelweg meer tijd kwijt bent aan het uitzoeken van de tekeningen.

Zorg er overigens altijd wel voor dat je weet welke bouwtekeningen je nodig hebt! Dit zal ervoor zorgen dat je niet later nog terug moet om toch nog andere tekeningen bij de gemeente op te halen.

Maar je kunt een bouwtekening natuurlijk ook laten maken…

En dit is hierom belangrijk…

Allereerst zorgt een bouwtekening voor een hogere kwaliteit van jouw verbouwing. Hij geeft namelijk precies alle details in de constructie aan.

Zelfs voor simpele verbouwingen kan het daarom handig zijn om een bouwtekening te laten maken!

Daarnaast verklein je ook de kans op bouwfouten omdat er simpel weg een beter beeld van de constructie gegeven wordt.

Dat laatste hangt samen met de snelheid van de verbouwing. Een bouwtekening zorgt namelijk ook voor een snellere verbouwing.

Het verbouwen duurt vaak namelijk langer dan verwacht omdat de verbouwing niet goed genoeg is voorbereid. De kans zal dan dus groter zijn dat je tegen onvoorziene problemen aanloopt, die dan weer zorgen voor vertraging in het bouwproces.

Dit wil je natuurlijk niet!

Zorg er daarom voor dat de aannemers en onderaannemers goed geïnformeerd zijn en dat de verbouwing zo soepel mogelijk verloopt.

Doordat de verbouwing sneller verloopt zal je ook minder kosten aan arbeidsuren kwijt zijn. Daarnaast is het tegengaan van fouten natuurlijk ook een manier om kosten te besparen.

Welke bouwtekeningen jouw gemeente uiteindelijk nodig heeft lees je hier.

Kortom…

Met bouwtekeningen zorg je voor een hogere kwaliteit van jouw verbouwing en verklein je de kans op bouwfouten.

Stap 2: Constructieberekeningen laten maken

Deze stap staat hier genoemd als tweede stap, maar vaak vallen stap 1 en 2 ook wel samen. Je kan namelijk bij veel bouwadviesbureaus of constructiebureaus de twee documenten tegelijk aanvragen.

Het is echter wel zo dat de constructieberekening vaak aan de hand van de bouwtekening wordt gemaakt. Daarom is het wel handig dat als je ze niet tegelijk aanvraagt, je eerst de bouwtekening laat maken.

Een constructieberekening zorgt ervoor dat alle krachten op constructie-elementen zijn doorberekend. Je kan er dan dus vanuit gaan dat de constructie voldoende sterk is.

Naast het garanderen van jouw veiligheid heeft ook de constructieberekening nog andere voordelen.

Een van de grootste, maar ook vaak onbekende voordelen, heeft alles te maken met het verzekeren van jouw verbouwing. Wanneer je een constructieberekening laat maken geef je de verantwoordelijkheid over de constructie namelijk af aan de constructeur.

Dit betekent dat wanneer er toch bouwfouten ontstaan of wanneer de constructie in het ergste geval instort, je de schade volledig kunt verhalen op het constructiebureau.

Wanneer je de berekening niet laat maken ben jij verantwoordelijk en moet je de kosten dus zelf dekken.

De constructieberekening zorgt ervoor dat de veiligheid van de constructie wordt gegarandeerd en draagt de verantwoordelijkheid van de constructie over aan de constructeur.

Stap 3: Bouwbesluitberekeningen en de eisen van het Besluit bouwwerken leefomgeving

De bouwbesluitberekening is een overkoepelende term voor verschillende soorten berekeningen. De naam is ontstaan omdat de berekening ervoor zorgt dat aan alle eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving wordt voldaan.

Deze eisen zorgen ervoor dat een gebouw duurzaam, functioneel, veilig en gezond is. Elk van deze factoren heeft dan weer een corresponderende berekening of berekeningen.

De berekeningen zijn de…

  • Daglichtberekening
  • Ventilatieberekening
  • EPC-berekening
  • MPG-berekening
  • GO en VG toetsing

Je zal niet voor elk verbouwingen precies dezelfde berekeningen nodig hebben, let er dus goed op om welke berekening er wordt gevraagd!

Ik zal nu even kort toelichten wat elke berekening dan precies inhoudt…

Daglichtberekening

Het zal je niet verbazen dat je aan de hand van deze berekening berekent hoeveel daglicht er een gebouw of ruimte binnenvalt.

Dit is belangrijk omdat de hoeveelheid daglicht invloed heeft op de gezondheid van de mensen in het gebouw. Zo regelt het onze biologische klok die weer belangrijk is voor de temperatuur, bloeddruk en stofwisseling van het lichaam.

Ventilatieberekening

Aan de hand van deze berekening, berekent men de hoeveelheid verse lucht in een ruimte of gebouw. Daarom is het verplicht om een gebouw voldoende te ventileren. Dit wordt uiteraard allemaal bepaald aan de hand van de eisen in het Besluit bouwwerken leefomgeving.

De EPC berekening

Deze berekening zal niet lang meer nodig zijn voor de aanvraag van de omgevingsvergunning. De EPC berekening, of EPG zoals deze ook wel wordt genoemd, zal veranderen in BENG. Dit staan voor Bijna Energie Neutraal Gebouw.

In de huidige tijd waarin klimaatverandering een groot onderwerp is in de politiek en de media, is de EPC berekening alleen nog maar belangrijker geworden.

EPC staat namelijk voor Energieprestatiecoëfficiënt en is sinds 1995 het instrument van het Nederlandse klimaatbeleid. De EPG bekijkt namelijk de energieprestatie van jouw huis en geeft hier een waarde aan.

Die waarde noemen we de EPC-waarde.

Op basis van het jaar 1990 wordt gekeken hoeveel energiezuiniger een huidige woning is. Stel dat de waarde van een huis nu 0,6 is, dan gebruikt deze woning 60% van de energie die je 29 jaar terug gebruikt zou hebben.

In Nederland staat voor woningen een maximale waarde van 0,4 vast. Deze waarde moet de komende jaren wel verder naar beneden.

Het uiteindelijke doel is om woningen volledig klimaatneutraal te maken. In dat geval zal de EPC-waarde dus 0 zijn.

De MPG-berekening

Ook deze berekening heeft te maken met het klimaat. MPG staat namelijk voor milieu prestatie gebouwen en kijkt dus naar de duurzaamheid van het gebouw.

Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar het materiaalgebruik en hoe deze materialen hergebruikt kunnen worden. Het gaat er hier dus niet zo zeer om wat je met het gebouw zelf doet, maar vooral ook hoe je omgaat met de omgeving.

Hier bedoel ik natuurlijk niet per se de directe omgeving. Maar dus ook de omgeving waar de materialen heen gaan die hergebruikt kunnen worden.

GO en VG toetsing

De gebruikoppervlakte (GO) en verblijfsgebied (VG) toetsing bekijkt de verblijfsgebieden in een gebouw. Denk hierbij aan de woonkamer of slaapkamer.

Een van de eisen die voor deze toetsing gesteld worden is bijvoorbeeld de mogelijkheid om ramen te openen.

Stap 4: Situatie aanduiding van jouw woning en het Participatierapport

Stap 1 tot 3 gaan over documenten die je al voor de vergunningsaanvraag aan kunt vragen. Sterker nog, wij raden het sterk aan om dit te doen zodat je tijdens de vergunningsaanvraag geen kostbare tijd verliest.

Zonder de documenten kan je namelijk nog niet beginnen.

Je kunt echter wel alvast beginnen met de aanvraag wanneer je de tekeningen en berekeningen nog niet hebt. In dat geval zullen de documenten voor de situatie aanduiding de eerste documenten zijn die je daadwerkelijk in moet leveren.

De situatie die moet worden aangeduid is die van jouw kavel. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een plattegrond op te sturen.

Het opsturen van foto’s is echter nog makkelijker omdat je hiermee natuurlijk perfect de bestaande toestand van de kavel weergeeft.

Want je weet wat ze zeggen, beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden!

Zorg dat je foto’s van de kavel kunt sturen. Dit geeft de gemeente een goed overzicht van de huidige situatie!

Daarnaast moet je sinds 2024 een participatierapport opstellen. Hierin staat wat er allemaal gaat gebeuren tijdens jouw verbouwing en welke belanghebbende betrokken worden. Bovenstaande stappen helpen jou om tot een volledig rapport te komen. Daarna ga je in gesprek met de belanghebbende om hun feedback op jouw plan te krijgen.

Stap 5: Projectkosten voor het opstellen van de legeskosten

Als je de aanvraag doet via het omgevingsloket zal er ook naar de (geschatte) projectkosten worden gevraagd.

Natuurlijk weet je deze nog niet precies wanneer je nog niet klaar bent, of misschien niet eens begonnen bent, met verbouwen. Daarom wordt er gevraagd om een zo reëel mogelijk bedrag in te vullen.

Wij zullen je daarom ook aanraden om dit bedrag in overleg met een aannemer of adviseur in te schatten. Dit zal er niet alleen voor zorgen dat je exactere kosten door kan geven tijdens de vergunningsaanvraag.

Het geeft voor jezelf natuurlijk ook meer rust wanneer je een goede schatting hebt van de kosten van jouw verbouwing.

Het opgeven van bouwtekeningen en constructieberekeningen zal je waarschijnlijk wel logisch vinden. De gemeente moet immers jouw constructie kunnen testen op de eerder genoemd eisen.

Je vraagt je misschien wel af waarom je die projectkosten dan op moet geven? Want die kosten zijn toch voor jou?

Dat klopt, maar de gemeente heeft de kosten wel voor iets anders nodig. Aan de hand van jouw project kosten worden namelijk de legeskosten bepaald.

Dit zijn kosten voor het in behandeling nemen van jouw vergunningsaanvraag. Deze kosten kunnen nogal verschillen per gemeente. In mijn blog over de legeskosten vertel ik je hier alles over!

Laat je altijd adviseren over de projectkosten wanneer je zelf niet ervaren bent in het maken van een kostenschatting.

In het kort

Aan de hand van deze checklist moet de aanvraag van jouw omgevingsvergunning soepel verlopen. Je weet nu als het goed is welke documenten je nodig hebt en waarom je die documenten nodig hebt!

Heb je toch nog vragen over de documenten? Of heb je hulp nodig met jouw vergunningsaanvraag?

Laat dan gerust even een berichtje achter in onze berichtenbox! Wij helpen je graag!