arrow_drop_up arrow_drop_down
19 maart 2019 

Ik heb problemen met mijn aannemer... Wat moet ik nu doen?

Problemen met jouw aannemer tijdens de verbouwing is misschien wel de grootste nachtmerrie van mensen die gaan verbouwen. Dat geldt vooral van mensen die weinig ervaring hebben met verbouwen. Die zijn namelijk veel vaker afhankelijk van de aannemer.

Gaat er iets fout? En ontstaan er problemen?

Dan kan dat leiden tot veel vertraging, irritatie en in sommige gevallen zelfs onnodig hoge kosten.

Logisch daarom dat je zo’n situatie het liefst voorkomt.

Maar helaas lukt dat niet altijd. Door miscommunicatie, pech of simpelweg doordat de aannemer zijn werk niet goed doet komen problemen met aannemers helaas voor.

Maar goed…

Wat moet je doen als je problemen hebt met jouw aannemer? Wat voor problemen kun je hebben met jouw aannemer? Hoe los je die problemen op en wat zijn eigenlijk jouw rechten?

Dat zijn vragen die ontzettend veel mensen hebben.

Problemen met jouw aannemer

In mijn ervaring in de bouw kom ik gelukkig voor het merendeel goede en behulpzame aannemers tegen. Helaas zijn er altijd aannemers die hun werk minder goed doen. En juist die groep zorgt voor problemen tijdens verbouwingen.

Gelukkig heb ik dankzij die ervaringen wel een goed beeld gekregen over hoe je die problemen het beste kunt aanpakken.

Dat beeld wil ik in deze blog graag met je delen.

Hopelijk helpt mijn blog met het voorkomen van problemen met jouw aannemer. Krijg je wel problemen? Dan hoop ik dat ze dankzij deze blog zo snel mogelijk worden opgelost.

Inhoudsopgave

  1. Wat voor verschillende soorten problemen kun je hebben met een aannemer?
  2. Wat kun je het beste doen bij problemen met jouw aannemer?
  3. De 4 verschillende fases van problemen met aannemers…
  4. Wat zijn jouw rechten als je problemen hebt met jouw aannemer?

Wat voor verschillende soorten problemen kun je hebben met een aannemer?

De laatste jaren zijn wij ontzettend veel verschillende problemen tegen gekomen tussen aannemers en particulieren. Die problemen kunnen ontzettend uiteenlopen.

Van het leveren van een totaal verkeerde uitbouw tot onderaannemers die niet komen opdagen.

In het overzicht hieronder geef ik een aantal voorbeelden van problemen die ik en mijn collega’s voorbij hebben zien komen…

Meest voorkomende problemen met aannemers…

  • De aannemer is te laat met opleveren
  • Kwaliteit van het werk is niet zoals verwacht
  • Er zijn andere materialen gebruikt dan afgesproken
  • De werkzaamheden worden niet schoon achter gelaten
  • Onderaannemers komen niet of te laat opdagen
  • De aannemer heeft schade veroorzaakt
  • Er komen andere mensen langs als afgesproken
  • De kosten zijn hoger dan vooraf afgesproken
  • Discussies over meerwerk en minderwerk

De meeste problemen komen natuurlijk niet altijd even vaak voor. Toch kunnen ze allemaal ontzettend vervelend zijn.

Stel je bijvoorbeeld voor dat je aanbouw wordt verbouwd en je blijft thuis wonen. Dit terwijl de aannemer continu een zooitje achterlaat. Daar wordt je natuurlijk niet blij van.

Wat kun je het beste doen bij problemen met jouw aannemer?

Helaas zien wij dat veel problemen met aannemers en particulieren onnodig escaleren.

Vaak lijkt het originele probleem ook niet zo groot. Maar zijn het wederzijdse opstapelingen die ervoor hebben gezorgd dat de samenwerking tot het vriespunt zijn gedaald.

Maar goed…

Hoe voorkom je het onnodig escaleren van problemen met jouw aannemer? De volgende 2 tips zijn naar mijn mening het belangrijkste:

  1. Bespreek met de aannemer wat jij van hem verwacht tijdens de verbouwing
  2. Laat het de aannemer weten als je niet tevreden bent

Hieronder licht ik deze 2 tips verder toe…

Tip 1: bespreek met de aannemer wat jij van hem verwacht tijdens de verbouwing

Deze tip begint bij het bespreken van jouw wensen met de aannemer en uiteraard andersom.

Vertel elkaar wat je belangrijk vindt en waarom je bijvoorbeeld graag wil dat je weet wie er in jouw huis komen werken en dat de boel in de avond schoon wordt achter gelaten.

Is het voor jou en de aannemer duidelijk wat jullie van elkaar verwachten?

Leg deze afspraken dan vast en spreek van te voren evaluatie momenten af. Zo kun je alle punten heel duidelijk langslopen en met elkaar bespreken wat wel en niet goed gaat.

In de meeste gevallen is er in dit soort gevallen veel wederzijds begrip en worden problemen snel en makkelijk opgelost.

Tip 2: laat het de aannemer weten als je niet tevreden bent

Ben je niet tevreden? Vertel dit de aannemer dan zo snel mogelijk.

Alleen dan kan de aannemer er wat aan doen. Helaas zie ik vaak dat mensen lang wachten met het bespreken van hun frustraties.

Soms juist om geen ruzie te krijgen met de aannemer. Vaak werkt dit averechts waardoor de emoties hoog oplopen. Dit lijdt vaak toch verdere escalatie die moeilijk op te lossen is.

Geef jouw aannemer daarnaast altijd de kans om het probleem op te lossen. Een gesprek aangaan om deze manier helpt je helaas niet…

Discussies met jouw aannemer

De rol van een bouwinspecteur/mediator bij problemen met jouw aannemer

Het kan een goed idee zijn om bij problemen een onafhankelijk bouwinspecteur of mediator in te schakelen om de problemen met de aannemer te bespreken.

Een onafhankelijk inspecteur doet vaak in het bijzijn van beide partijen onderzoek, waarna er een rapportage wordt gemaakt. In dat rapport wordt aangegeven wat de status is van de verbouwing en of en in welke gevallen de aannemer in gebreke is.

Aan de hand van dit rapport worden dan de vervolgstappen afgesproken om de problemen te verhelpen.

Op die manier weten beide partijen waar ze aan toe zijn en hoe de problemen opgelost kunnen worden. Dit wordt vaak gedaan om een ‘dure & lange’ rechtsgang te voorkomen.

De 4 verschillende fases van problemen met aannemers…

In de meeste gevallen zijn de problemen met aannemers snel opgelost. Een kort gesprek, wat nieuwe afspraken en de aannemer kan weer verder.

Maar goed, dat is niet altijd het geval.

In sommige gevallen escaleert het probleem. Ik zie vaak dat de volgende 4 escalatiefases bestaan bij problemen tussen particulieren en aannemers…

  1. Fase 1: bespreken van de problemen met de aannemer
  2. Fase 2: het melden van de problemen bij de betrokken instanties
  3. Fase 3: het in gebreke stellen van de aannemer
  4. Fase 4: procederen tegen de aannemer

Fase 1: bespreken van de problemen met de aannemer

Over de eerste stap heb ik het eerder in deze blog ook al gehad…

Namelijk het bespreken van jouw issues met de aannemer.

Laat de aannemer weten waar je niet tevreden over bent en spreek een volgend evaluatiemoment af. Op die manier heb je een reden om de feedback nogmaals te bespreken.

Dit helpt vaak heel goed tegen het voorkomen van opkroppen van frustraties. Daardoor is het gesprek tussen jou en de aannemer vaak een stuk vruchtbaarder.

Blijf zo lang mogelijk in gesprek met de aannemer

Ondanks dat het moeilijk is, adviseer ik altijd om zo lang mogelijk in gesprek te blijven met jouw aannemer. Escaleren zorgt namelijk bijna nooit voor een verbetering van de situatie.

Zie je geen vooruitgang of stapelen de problemen zich op?

Dan heb je geen andere keuze en moet je het problemen escaleren naar de betrokken instanties.

Fase 2: het melden van de problemen bij de betrokken instanties

Zeker bij particuliere verbouwingen is het aan te raden om de verbouwgarantie van Bouwgarant of te sluiten. Een andere optie voor een garantie is de Woningborg Garantie- en waarborgregeling verbouwingen.

Via deze instanties heb je extra zekerheden en de mogelijkheid om problemen aan te kaarten bij een instantie die jou hiermee kan helpen.

Dat is zeker fijn in het geval je problemen krijgt met de aannemer.

Hulp nodig om de problemen met jouw aannemer op te lossen

Zodra je de melding hebt gedaan kom je in de procedure terecht van de instantie. Zij zullen je daarna verder helpen met het zetten van de juiste stappen.

Fase 3: het in gebreke stellen van de aannemer

Krijg je het advies van de instantie om de aannemer in gebreke te stellen? Of heeft de vorige stap niet geholpen?

Stel de aannemer dan schriftelijk in gebreke.

Dit doe je normaal gesproken per aangetekende brief. In deze brief geef je aan wat de problemen zijn. Daarnaast geef je aan binnen welke termijn de issues opgelost moeten worden.

In veel gevallen wordt daar standaard 14 of 30 dagen voor gebruikt. Dit is afhankelijk van de algemene voorwaarden en de afspraken die je in het contract met de aannemer hebt afgesproken.

Controleer daarom altijd even van er welke termijn in jouw situatie sprake is.

Inlichten van je verzekering en rechtsbijstand

Het is belangrijk om bij het in gebreke stellen jouw verzekering en eventueel jouw rechtsbijstand in te lichten. In veel gevallen kunnen zij jou ondersteunen in het proces.

Jouw verantwoordelijkheid?

Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de eventuele schades in de tussentijd niet erger worden.

Ga er daarom vooral zelf niet aan klussen, dat kan er namelijk voor zorgen dat het krijgen van de schadevergoeding een stuk moeilijker wordt.

Fase 4: procederen tegen de aannemer

Komt er geen reactie op het in gebreke stellen van de aannemer? Dan is de laatste stap het starten van de procedure tegen de aannemer.

Tijdens de procedure heb je de mogelijkheid om een schikking te treffen met de tegenpartij. Lukt dit niet?

Dan zal de rechtbank een bindend vonnis voltrekken.

Afwegingen voordat je gaat procederen tegen jouw aannemer…

Er zijn drie hele grote nadelen aan procederen:

  1. Het kost geld
  2. Het kost tijd
  3. Het kost energie

Weeg daarom heel goed af of de rechtsgang meer oplevert dan dat het jouw kost. Zorg daarnaast dat je goed in kunt schatten wat jouw kansen zijn.

Het is natuurlijk extra zonde als je veel tijd, moeite en geld investeert, terwijl de procedure vrij kansloos is.

Wat zijn jouw rechten als je problemen hebt met jouw aannemer?

Als consument ben je in Nederland beschermd tegen nalatigheden van een aannemer. Het nadeel is dat die rechten vaak vrij juridisch zijn geschreven en niet altijd even makkelijk zijn om te begrijpen.

Jouw rechten als je problemen hebt met jouw aannemer.

Omdat die rechten niet mijn specialiteit zijn ga ik daarover niet te veel in detail. Ik geef wel een aantal praktische voorbeelden van rechten die je hebt als je een geschil hebt met jouw aannemer.

Waar je meer informatie over jouw rechten kunt vinden? Dat kan via de kanalen hieronder…

  • Algemene voorwaarden van de aannemer (AVA)
  • Het contract dat je met de aannemer hebt getekend
  • De verbouwgarantie van Bouwgarant

Moet je de aannemer alles betalen, terwijl je een geschil hebt?

Het is gangbaar om de laatste betaaltermijn (vaak 10%) pas te betalen na oplevering van de verbouwing. In sommige gevallen wordt dit bedrag onder gebracht bij een notaris. Alleen bij wederzijds goed vinden wordt dit bedrag dan uitgekeerd aan de aannemer.

Voldoet de oplevering niet aan hetgeen jij hebt afgesproken?

Dan mag de betaling opgeschort worden. Wees je er alleen wel van bewust dat het bedrag wat je opschort in verhouding moet staan met het gebrek.

Een voorbeeld…

Jouw verwachte schade is €2.000,-. Dan mag je geen €5.000,- achterhouden. Dat staat namelijk niet in verhouding met het gebrek.

Registreren van jouw klachten

Tegenwoordig is het laten registreren van jouw klachten een steeds effectievere aanpak tegen slechte aannemers.

Via bijvoorbeeld het klachtenkompas van de Consumentenbond kun je jouw klachten indienen. Dit medium is een extra incentive voor de aannemer om jouw geschil op te lossen.

Daarnaast werken online reviews tegenwoordig ook goed. Schrijf daarom een eerlijke en uitgebreide review. Op die manier kun je andere mensen helpen met de keuze voor hun aannemer.

In het kort

Uiteindelijk is het voorkomen van problemen met jouw aannemer een stuk beter dan genezen.

Heb je toch problemen? Probeer dan zo lang mogelijk in gesprek te blijven met de aannemer. Spreek daarnaast evaluatiemomenten af.

Zo kun je op vooraf afgesproken tijdstippen evalueren hoe het gaat.

In 99 van de 100 gevallen zorgt dat ervoor dat jouw verbouwing weer goed verloopt.

Heb je nog vragen? Of mis je iets in mijn blog? 

Laat het mij dan weten in de reacties hieronder… Ik ben benieuwd!

Over de schrijver
Dingen doen waarvan andere constructeurs en bouwadviseurs zeggen dat het niet kan... Dat vind ik super leuk om te doen!
Mike

Door

Mike

op 9 November 2019

Hoi, Wat is als de aannemer niet of nauwelijks reageert op mijn mails. Door gebreken van de aannemer is een ander bedrijf moeten komen om de schade te herstellen. Wie draait dan voor de kosten op?? Alvast bedankt.

Roy de Lepper

Door

Roy de Lepper

op 11 November 2019

Hi Mike, het is moeilijk om daar zonder inhoudelijke kennis iets over te zeggen. Maar ik zou aanraden jouw aannemer in ieder geval in gebreke te stellen. Aan de hand daarvan zal er gekeken worden wie er verantwoordelijk is voor de extra kosten. Indien dat door de fouten komt van de aannemer, is de kans groot dat hij voor de kosten op moet draaien.

Reactie plaatsen

Heb je hulp nodig met jouw verbouwing?

Koekjes