aanbouw tegen muur buren

Mag ik een aanbouw bouwen tegen de muur van de buren?

Je mag een aanbouw bouwen tegen de muur van de buren wanneer zij hier toestemming voor geven, het om een mandelige muur gaat of de muur op jouw erf staat.

Stel je voor. Na lang wikken en wegen heb je eindelijk besloten dat je een aanbouw wilt bouwen om de woonkamer uit te breiden. Maar hoe denk je dan?

Wanneer je de aanbouw gaat bouwen zal de aanbouw tegen de muur van de buren aankomen. Je twijfelt al snel of dit geen problemen met de buren zal veroorzaken en of dit überhaupt zomaar mag.

Problemen rondom het bouwen van een aanbouw tegen de muur van een ander zijn er helaas genoeg. De één is gefrustreerd dat de gewenste aanbouw niet gebouwd kan worden vanwege boze buren en een ander ziet juist dat de buren ineens met de bouw van een aanbouw tegen hún muur zijn begonnen.

In dit artikel krijg je antwoord op de vraag of je de aanbouw tegen de muur van de buren mag bouwen.

Mag ik de muur van de buren gebruiken voor mijn aanbouw?

Dit is natuurlijk de belangrijkste vraag. Mag je zomaar een muur van buren gebruiken?

Wanneer de muur op jouw erf staat en dus over de erfgrens is dit heel simpel. De muur staat op jouw erf en dus heb jij zeggenschap en de verantwoordelijkheid over de muur.

Staat de muur op de erfgrens? Dan zijn er twee bepalende situaties. Het hangt er vanaf of het gaat om een privémuur of een mandelige muur.

De desbetreffende muur is een mandelige muur

Dit betekent dat de muur aan verschillende eigenaren toebehoort zoals een muur die dient als afscheiding van de erfgrens. Het meeste bekende voorbeeld hier is een tuinmuur die tussen beide tuinen in staat.

Daarnaast kan een mandelige muur ook een tussenmuur tussen twee gebouwen zijn of wanneer dit is vastgelegd op basis van onderlinge afspraken in een notariële akte.

Mocht de aanbouw tegen een mandelige muur komen, dan mag dit omdat het hier om een mede-eigenaar van de muur gaat. Ook balken of anker mogen in de muur worden aangebracht mits deze tot maximaal de helft van de muur reiken.

Uiteraard is het nog steeds noodzakelijk om de muur niet te beschadigen op een dusdanige manier dat de deelgenoot hier last van krijgt.

De desbetreffende muur is een privémuur van een ander

Wanneer de privémuur op de erfgrens of op het erf van de muren staat, hoeft de eigenaar van de muur niet toe te staan dat een buurman daarvan gebruik maakt. Je mag dus niet zomaar boren in de muur en hier zeker geen frame aan bevestigen voor de aanbouw die je neer wilt zetten.

Zo komt het nog wel eens voor dat men een draagbalk van de aanbouw bevestigd aan de muur van de buren. Wanneer dit niet goed gebeurd, kan dit voor vochtproblemen of geluidsoverlast zorgen bij de buren.

Hierbij rest nog wel de optie om met de buren te gaan praten. Vertel ze jouw verbouwplannen en vraag of ze het hiermee eens zijn. Laat dit vervolgens schriftelijk vastleggen zodat hier in de toekomst geen misverstanden meer over bestaan.

Mag je de muur gebruiken? Dan kan je nog wel vergunningsplichtig zijn

De omgevingsvergunning staat los van de toestemming van buren en het gebruik van aangrenzende muren. Met deze vergunning controleert de gemeente namelijk jouw aanbouw op verschillende punten zoals veiligheid en milieu.

Om te weten of je vergunningsplichtig bent moet je een vergunningcheck doen. Hier wordt aan de hand van een aantal regels bepaald of je een vergunning nodig hebt.

Gelukkig heb ik al deze regels uitgelegd in een uitgebreide blog. Hier kan je ook direct een vergunningcheck doen waardoor je in een paar klikken weet of je vergunningsplichtig bent.

Je vindt de blog hier.

Heb je nog vragen over het gebruik van een muur van de buren? Of wil je bijvoorbeeld meer weten over de vergunningsprocedure?

Laat dan even een bericht achter in de reacties onder dit artikel. Dan helpen wij je zo snel mogelijk verder.
Thijs Schaafsma
Door

Thijs Schaafsma

op 14 Apr 2021

Hallo ik ben Thijs Schaafsma Ik wil aan de achtergevel tussen mijn schuur en de schuur van de buren een overkapping bouwen. Mag ik de overkapping aan de schuur van de buren bevestigen, zo nee, op hoeveel afstand van de muur van de buren mag ik een muur plaatsen op mijn erf?

Mo
Door

Mo

op 22 Sep 2021

Mijn buren hebben aan mijn buitenmuur (geschakelde woning) een aanbouw gebouwd en gebruiken nu mijn buitenmuur als hun binnenmuur. Ik hoor het zelfs als ze de deur op slot doen. Moeten zij de muur van binnen extra isoleren of mogen ze mijn buitenmuur zonder extra's als binnenmuur gebruiken?

HH
Door

HH

op 18 Oct 2021

Is een binnenmuur uberhaupt niet verplicht gesteld in het bouwbesluit ? Dat zou ik eerst even nakijken

Mo
Door

Mo

op 31 Oct 2021

Ik heb er ondertussen een advocaat tussen gezet omdat telkens zelf proberen de buren iets aan het verstand te peuteren, de sfeer niet ten goede komt. De advocaat geeft aan dat zelfs als mijn buitenmuur een mandelige zou zijn, de buren hadden moeten overleggen. Het is echter een privemuur omdat de buitenmuur onderdeel uitmaakt van de oorspronkelijke woning dus zelfs met overleg, kan ik weigeren. Ze gaan een brief krijgen dat ze een binnenmuur moeten plaatsen en alle veranderingen aan mijn buitenmuur herstellen.

Nora B
Door

Nora B

op 31 Jan 2022

Hey Mo ik heb hetzelfde probleem. Ik bn er ook woedend van dat ze zomaar in mijn muur hebben gezeten. Ik ga nu ook stappen zetten om die bullshit te laten afbreken.

Inge
Door

Inge

op 14 Dec 2021

Hetgeen in dit artikel staat klopt niet; een muur hoeft niet perse van jou te zijn als deze op jouw erf staat. Wanneer deze muur (alleen) deel uitmaakt van de woning van de buren dan is deze door horizontale natrekking (welke dan voor gaat op de verticale natrekking) van de buren! Wees hier dus heel voorzichtig mee. Informatie als deze kan voor vervelende situaties zorgen tussen buren. Laat je daarom altijd informeren door juristen hierover.

Morren
Door

Morren

op 09 Mar 2022

Hallo, Wij vernemen dat onze buren een overkapping/afdak gaan maken. Op zich geen probleem maar wij hebben daar onze woonkeuken staan. En zo onze bouwtekening te zien staat het binnen onze erfgrens. Wij merken nu al overlast als de buurjongen met de bal trapt achter hun huis tegen onze woonkeuken aan of als ze hun schoenen uitkloppen tegen onze woonkeuken muur. Er wat van zeggen helpt niet want ze blijven ermee doorgaan, dus onze verstandhouding met de buren is daardoor ook niet al te best. Maar mogen de buren hun overkapping/afdak aan onze woonkeuken muur bevestigen?

Milio
Door

Milio

op 10 Sep 2022

Het valt mij op in veel reacties dat er zomaar ongelimiteerd aangebouwd wordt aan erfmuren die privé zijn. Hoe zit dan met de constructie berekening van de ongevraagde geplaatste aanbouw, afdak door de buren. Is er een constructie berekening uitgevoerd?

Ton Broekhuisen
Door

Ton Broekhuisen

op 29 Sep 2022

Kennissen willen een aanbouw aan hun huis. En willen hun nieuwe buitenmuur op 10 cm afstand van de buitenmuur van hun buren zetten. Mag dat? Want zo kan er niemand meer tussen deze twee muren komen. Bestaat er een minimale afstand?

Serge
Door

Serge

op 12 Dec 2022

Toen wij hier kwamen wonen was er een uitbouw van 2 meter.. De ventilatie van deze uitbouw zit aan de zijkant. Nu hebben wij nieuwe buren die 4 meter willen uitbouwen. Dat gaat over onze ventilatie heen. Zij maken ook een ventilatie in hun muur. Niet bij

Sita
Door

Sita

op 26 Jan 2023

Onze nieuwe buren zijn een uitbouw aan het bouwen. Ze gebruiken zonder onze toestemming onze muur als buiten muur. Mogen zij tegen deze muur plastic vastmaken? Onze buiten muur aan hun kant heeft nu geen ventilatie meer.

Lomé
Door

Lomé

op 22 Apr 2023

Interessant.als je een lijn ziet als "erfgrens" en je buren zitten erop, dan mag jij toch óók, óp of tenminste tégen de erfgrens aan zitten?Wat dan inhoud dat je tégen de uitbouw van je buren zit?Wat volgends dit artikel niet mag.

Nathaly
Door

Nathaly

op 09 May 2023

Wij zitten met een mandelige muur, daar willen we graag een meter tegen aan bouwen, dit willen de buren niet hebben, met de meest onzinnige redenen.N willen wij zelf een muur voor de mandelige muur plaatsen, mag dit? En wat moet de minimale afmeting zijn?

S van Hoeve
Door

S van Hoeve

op 24 May 2023

Tegen mijn privemuur is door de buren ,zonder mijn toestemming een stalenbalk geplaatst. Ik weet dat dit niet is toegestaan ,zonder mijn toestemming .met welk artikel is dit in strijd?mvrgrS van Hoeve

Simon
Door

Simon

op 15 Jun 2023

We hebben een huis gekocht en de schuur staat op de erf grens, bij de koop is verteld dat de buurman zijn schuur tegen die van mij heeft aangebouwd (met toestemming van de oude bewoners) gezamenlijke muurNu wil ik een nieuwe schuur bouwen, kan dat ?

Anton
Door

Anton

op 14 Nov 2023

Wij hebben 6 jaar geleden uitgebouwd en alles staat op onze grond. We hebben uiteraard een spouwmuur. Nu is mn vraag of onze buurman ook een spouwmuur moet laten bouwen, of mag hij isolatie tegen onze wand plaatsen en daartegen aan metselen?

Ellen Gitz
Door

Ellen Gitz

op 07 Dec 2023

Tegen mijn muur staat een schuur van de buren, langer dan 30 jaar. De buitenzijde van de muur is de binnenzijde van hun schuur. Geldt de mandeligheid alleen voor het stuk achter de schuur of voor de gehele muur? De muur staat geheel op mijn grond.

Harco
Door

Harco

op 26 Jan 2024

Mijn buren hadden een schuur tegen mijn muur gezet maar nu willen ze dat zoon lief er in gaat wonen, het is onder tussen verbouwd. de schuur stond er al meer dan 20 jaar. vraag, ben ik nog steeds de eigenaar van de muur? mag ik de binnen muur weg halen?

Jatt
Door

Jatt

op 04 Mar 2024

Onze buren willen een veranda verankeren aan onze uitbouw. Onze uitbouw staat een stukje over de erfgrens dmv horizontale natrekking. Dit staat ook in het koopcontract. Van wie is de muur nu? De uitbouw is er sinds de bouw in 2010. K

Saskia
Door

Saskia

op 18 Apr 2024

De oude bewoners van onze woning hebben in de mandelige muur van de buren geboord en daaraan de aanbouw gezet. Onbekend is of zij dat met hun toenmalige buren (niet onze huidige buren) beproken hebben. Wat zijn onze rechten/mogelijkheden? Verjaringsrecht?

Dannycovents
Door

Dannycovents

op 22 Jul 2024

Mijn verdiep is gebouwd op een gedeelde muur . Dit is gebeurd boven het dak van de buren en is dit stuk normaal niet gedeeld . Kan mijn buur mijn muur als gedeeld maken ? Mijn verdiep gebruikt de hele breedte van de muur in houtskelet .

Jack prins
Door

Jack prins

op 05 Sep 2024

Ons huis is tussen de huizen van beide buren gebouwd en ligt ongeveer 30 cm terug van de gevel van beide buren.nu hdbben we al twee jaar geleden camera's geplaatst tegen de zijkznt van hun gevels.( hun hebben hun huis tegen ons huis vast gebouwd. Mag di

Reactie plaatsen

Meer weten over 1 onderwerp? Klik dan op het voor jou interessante onderwerp...

Meer dan 200 waardevolle blogs over verbouwen!

Heb je een architect of constructeur nodig?